Margit Nagymama Bibliájában talált jegyzetei

Asztalos Sándorné (1902.02.23 - 1990.03.07) Nagymamám konfirmációi Bibliáját nagyapjától, Scholtz Gusztáv bányakerületi evangélikus püspöktől kapta a következő dedikációval:

Az Úr igéje legyen a te lábad szövétneke és a te ösvényednek világa! 119. Zsolt. 105.

Tóth Margitnak emlékül a confirmátió napján 1917. jun. 3.

A nagyapa

Ennek a Bibliának 1945-ben, Budapest ostroma alatt, amikor a felgyújtott Ráth György u. 18. számú házuk pincéjéből az ablakon keresztül elmenekültek, és amikor Nagypapám féltett Leica fényképezőgépe helyett egy demizson ivóvizet vitt inkább magával, nos ekkor Nagymamánál kellett lennie, különben nem maradt volna meg. Nagymama nagyon sokat forgatta, jegyzetcédulákkal sűrűn telerakta ezt a Bibliát. Halála után újraköttettem. A dedikációt és a címlap aranyozott feliratát eredetiben sikerült beleilleszteni.

Mi legyen a jegyzetekkel? Megőriztem őket, még azt is, hogy melyik oldalnál találtam. Idézem Nagymama 1994. okt. 3-án kelt végrendeletének utolsó sorait:

Végezetül még annyit, - én meghallottam Isten hívó szavát, és tudom, hogy Jézus megváltott, értem is halt a kereszten. - Mindennap könyörögtem azért, hogy Ti is mindannyian eljussatok erre a hitre. De a hit hallásból van, az Isten igéje által.

Eszembe jutott, hogy akkor teljesítem ezt a kívánságot, ha azokat az igéket, amelyek neki kedvesek voltak, amelyekből megértett valamit, meg a hozzáfűzött jegyzeteit, nem rejtem el, hanem továbbadom Nektek is (Apu segített a nehezen olvasható részeket kibogarászni).

Jézus most is jön. Áldott Ünnepet kívánok szeretettel

Budapest, 1995. Karácsony

Konfirmációra kapott Bibliám

Ószövetség

0. oldal

Ne engedd szívemet rosszra hajlani. Zsolt. 141:4

És ördögöt űzött ki, mely néma volt. És történt, mikor kiment az ördög, megszólalt a néma, és csodálkozott a sokaság. Némelyek pedig azok közül mondták: A Belzebúb által, az ördögök fejedelme által űzi ki az ördögöket. Mások meg, kísértve őt, mennyei jelt kívántak tőle. Ő pedig, tudva azoknak gondolatát, azt mondta nekik: Minden ország, amely magával meghasonlik, elpusztul, és ház a házzal ha meghasonlik, leomlik. És a sátán is ha ő magával meghasonlik, mimódon állhat meg az ő országa? Mert azt mondjátok, hogy én a Belzebúb által űzöm ki az ördögöket. És ha én a Belzebúb által űzöm ki az ördögöket, a ti fiaitok ki által űzik ki? Azért ők maguk lesznek a ti bíráitok. Ha pedig Isten ujjával űzöm ki az ördögöket, kétség nélkül elérkezett hozzátok az Isten országa. Mikor az erős fegyveres őrzi az ő palotáját, amije van, békességben van. De mikor a nálánál erősebb reá jőve legyőzi őt, minden fegyverét elveszi, melyhez bízott, és amit tőle zsákmányol, elosztja. Aki velem nincs, ellenem van, és aki velem nem takar, tékozol. Mikorra a tisztátalan lélek kimegy az emberből, víz nélkül való helyeken jár, nyugalmat keresve, és mikor nem talál, ezt mondja: Visszatérek az én házamba, ahonnét kijöttem. És oda menve, kisöpörve és felékesítve találja azt. Luk. 11:14-25.
Jézust ellenségek vették körül, minden szavát lesték, hogy elbuktassák, rágalmazták, hogy ördöngős. Jézus: A viszálykodók belepusztulnak a veszekedésbe. A gyümölcsről le tudjuk mérni, hogy ördög vagy Isten munkája-e valami. Isten életet teremt, igazságot cselekszik, az ördög hazudik és életet pusztít. Jézussal lenni = mindig halljuk a szavát. Ha elszakadunk, elhallgat. Az Egyházba csak azok tartoznak, akik mindig hallják a szavát.

És szól Sion: Elhagyott az Úr engem, és rólam elfelejtkezett az Úr! Hát elfelejtkezhetik-é az anya gyermekéről, hogy ne könyörüljön méhe fián? És ha elfelejtkeznének is ezek: én te rólad el nem feledkezem. Ímé, az én markaimba metszettelek fel téged, kőfalaid előttem vannak szüntelen. Elősietnek fiaid, rombolóid és pusztítóid eltávoznak belőled. Emeld fel köröskörül szemeidet, és lássad, mindnyájan egybegyűlnek, hozzád jönnek. Élek én, így szól az Úr, hogy fölrakod mindnyájukat, mint ékszert, és felkötöd, mint menyasszony.
Ézs. 49:14-18
Emlékeztek még, hogy is volt, mikor egymást megismertétek? Mikor szerelem ébredt benned a másik iránt, akkor egyidejűleg az a kérdés is felmerült: Vajon fog-e szeretni engem, megosztja-e velem az életét? A másik igenjétől függ, hogy lesz-e a szerelemből szövetség, a házasság életközössége. Az egyik szerelmének a másik "igen"-je nélkül semmi jelentősége nincs. Igy van azzal a szövetséggel, amit Isten a keresztségben ezzel a kis gyermekkel kötni akar. Isten a keresztségben elmondja az ő "igenjét", minden feltétel és korlátozás nélkül, épp úgy, mint mikor te, édesanya először kebledre öleled a gyermeked, és azt gondolod, gyermekem, mennyire szeretlek. De ahogy te várod, hogy a gyenge gyermek egyszer majd rádmosolyog, és míg csak él, gyermeki szeretettel szeret, épp úgy várja Isten. Egész életünkön keresztül arra vár, hogy a vele való közösség után vágyódjunk. Ha ez az "igen" nem hangzik el részünkről, egyoldalú marad az ígéret. De ez nem szövetség. Akkor a keresztség számodra hiábavaló volt. (részlet egy keresztelési beszédből - németből fordítva, Sonne u. Schildből)

Aki nem szeret, nem ismerte meg az Istent.

Elkülönülés
Ne nézd el, ha a te atyádfiának ökre, vagy juha tévelyeg, és ne fordulj el azoktól, hanem bizony tereld vissza azokat a te atyádfiához. Hogyha pedig nincs közel hozzád a te atyádfia, vagy nem is ismered őt, hajtsd a barmot a magad házához, és legyen nálad, míg keresi azt a te atyádfia, és akkor add vissza neki.
V. Mózes 22:1-2
Szólj nekik: Ezt mondja az Úr Isten: Íme én fölveszem Izráel fiait a pogányok közül, akik közé mentek, és egybegyűjtöm őket mindenfelől, és beviszem őket az ő földjükre. És egy néppé teszem őket azon a földön, Izráelnek hegyein, és egyetlenegy király lesz mindnyájok királya, és nem lesznek többé két néppé, és ezután nem oszolnak többé két királyságra. És többé meg nem fertőzik magukat bálványaikkal és útálatosságaikkal és minden bűneikkel, és megtartom őket minden olyan lakóhelyüktől, amelyekben vétkeztek, és megtisztítom őket, és lesznek nekem népem és én leszek nekik Istenük. És az én szolgám, Dávid lesz a király őrajtuk, s egy pásztora lesz mindnyájuknak, és az én törvényeim szerint járnak, s parancsolataimat megőrzik és cselekszik. És laknak a földön, melyet adtam az én szolgámnak, Jákóbnak, amelyen laktak a ti atyáitok, és laknak azon ők és fiaik és fiaiknak fiai mindörökké, és az én szolgám, Dávid az ő fejedelmük örökké. És szerzek velük békességnek frigyét, örökkévaló frigy lesz ez velük, és elültetem őket és megsokasítom, és helyeztetem az én szent helyemet közéjük örökké.
Ez. 37:21-26
És aki elhagyta házait, vagy fitestvéreit, vagy nőtestvéreit, vagy atyját, vagy anyját, vagy feleségét, vagy gyermekeit, vagy szántóföldjeit az én nevemért, mindaz száz annyit vesz, és örökség szerint nyer örök életet.
Máté 19:29
Annakokáért menjetek ki közülük, és szakadjatok el, azt mondja az Úr, és tisztátalant ne illessetek, és én magamhoz fogadlak titeket. És leszek nektek Atyátok, és ti lesztek fiaimmá és leányaimmá, azt mondja a mindenható Úr.
II. Kor. 6:17-18
Én pedig atyámfiai, ha még a körülmetélést hirdetem, miért üldöztetem mégis? Akkor eltöröltetett a kereszt botránya.
Ef. 5:11

N. kétkedik, de Jézust nem zavarja, szívéhez szól. Az elhívás és követés nem sablonos, egybe hasonlítanak

Mert Dávid ezt mondja őróla: Magam előtt láttam az Urat mindenkor, mert ő nekem jobb kezem felől van, hogy meg ne tántorodjam. Annakokáért örvendezett az én szívem, és vígadott az én nyelvem, annakfelette az én testem is reménységben nyugszik. Mert nem hagyod az én lelkemet a sírban, és nem engeded, hogy a te szented rothadást lásson.
Ap. csel. 2:25-27
Az Úrra néztem szüntelen, mert jobb kezem felől van, meg nem rendülök. Azért örül az én szívem és örvendez az én lelkem, testem is biztosságban lakozik. Mert nem hagyod lelkemet a seolban, nem engeded, hogy a te szented rothadást lásson. Te tanítasz engem az élet ösvényére, teljes öröm van tenálad, a te jobbodon gyönyörűségek vannak örökké.
Zsolt. 16:8-11

És én örök életet adok nékik.
Ján. 10:28
Én vagyok a feltámadás és az élet, aki hisz én bennem, ha meghal is él. És aki csak él és hisz én bennem, soha meg nem hal.
Ján. 11:25-26
Aki nékem szolgál, engem kövessen, és ahol én vagyok, ott lesz az én szolgám is.
Ján. 12:26
Uram Jézus, vedd magadhoz az én lelkemet!
Csel. 7:59
Bizodalmunk pedig van, azért inkább szeretnénk kiköltözni e testből, és elköltözni az úrhoz.
II. Kor. 5:8
Mert tudjuk, hogy ha e mi földi sátorházunk elbomol, épületünk van Istentől, nem kézzel csinált, örökké való házunk a mennyben.
II. Kor. 5:1
És ímé megjelent nekik Mózes és Illés, akik beszéltek ővele.
Máté 17:3

Mert egy az Isten, egy a közbenjáró is Isten és emberek között, az ember Krisztus Jézus.
I. Tim. 2:5
Az elsőszülöttek seregéhez és egyházához, akik be vannak írva a mennyekben, és mindenek bírájához Istenhez, és a tökéletes igazak lelkeihez, és az újszövetség közbenjárójához Jézushoz, és a meghintésnek véréhez, mely jobbat beszél, mint az Ábel vére.
Zsid. 12:24
Vulgáta "közvetítő", más szerint közbenjáró

Semmi felől ne aggódjatok.
Fil. 4:6

Az ötödik veréb
Nemde öt verebet meg lehet venni öt filléren? És egy sincs azok közül Istennél elfelejtve! ... Ti sok verébnél drágábbak vagytok.
Luk. 12:5-7
Máté 10:29-ben áll, hogy két verebet adnak egy fillérért. Lukács evangélista 12:6 szerint négy, sőt öt verebet lehet venni két fillérért. Négy, azaz kétszer kettő, az ötödik ráadás. Ez az ötödik kis verebecske, mint ráadás, majdnem semmit sem ér, olyan jelentéktelen és felesleges. Senki sem becsüli, majdnem semmi az értéke. És mégsem esik ezekből egy sem a földre anélkül, hogy mennyei Atyja ne látná és tudná. El akarod-e foglalni az ötödik veréb kiváltságos helyzetét? Ha a többiek közösségben vannak, akkor az megelégszik az egyedülléttel... az ő mennyei Atyjánál. A többiek együtt mennek, mindjobban közelednek egymáshoz, és azt mondják, egy nézeten vannak. Az ötödik kis verebecske egyedül marad, teljesen egyedül... az ő mennyei Atyjánál. A többiek erősek, tehetségesek és tökéletesek, legalábbis úgy látszik. Emez gyenge, ó mily gyenge... az ő mennyei Atyjánál. A másik négy nagy dolgokat visz véghez, nagy dolgokra törekszik. De emez kicsi, egész kicsi... az ő mennyei Atyjánál. A másik négy sokat beszéltet magáról, nagy hűhót csap szembetűnő munkájával. Erről az ötödik kis verebecskéről nem hallatszik semmi, nem is veszik figyelembe, nem is tudják, hogy létezik. És felesleges, nem lehet vele semmit kezdeni. Magára hagyják, vagy a földre dobják... de nem az ő mennyei Atyjának tudta nélkül. Ötödik kis verébke! Senki nem akar téged, senki nem szeret, senki nem néz rád! Legfeljebb, hogy azt mondják rólad: Ez az ötödik, a felesleges - és ezzel el vagy intézve.

Ötödik kis verebecske! A te mennyei Atyád akar téged. Ő szeret téged, Ő lát téged és megőriz. Nem vagy a szemében értékesebb, mint sok több... mint a kétszer kettő? Te tudod elhivatásodat. Mások saját érdekeiket keresik, de te életedet áldozod másokért. "A balgatagokat választotta ki Isten... a gyengéket... a nemteleneket... a lenézetteket... a semmiket, hogy lerontsa azt, ami valami." (I. Kor. 1:27-28)
Vajha megadná nekünk az Úr a kegyelmet, hogy napjainkban, amikor "Laodicea" önmagát magasztalva feltűnik, mi az ötödik veréb helyét többre tartanánk. És készek lennénk a földre esni... a mennyei Atyával! (Máté 13:23, Ján. 12:24)
Kis verébke! Isten tudja, mire van szükséged. Ismeri, mi kell néked. Veled egy vonalba helyezi magát és örvend, ha megáldhat. Szeme rajtad nyugszik, ne félj!

Modersohn Ernő lelkész, evangéliumi író, a blankenburgi konferenciák vezetője, a lakása előtt lévő lábtörlőkre nevének kezdőbetűit alkalmazta, hogy aki hozzá jön, rátaposson, és cipője porát és sarát beletörölje. Ezzel kifejezésre akarta juttatni, kinek és mire érdemesnek tartja magát. Vállalod-e a lábtörlő szerepét?

Csak az tudja megérteni Isten véget nem érhető szeretetét, megerősödni a belső emberben csak az tud, aki meghajtja térdét.

Egy levélben: Az Isten cselekedetei sokszor érthetetlenek, de sose értelmetlenek.

Aki hisz énbennem, örök élete van annak.
Ján. 6:47
Atyám, a te kezedbe teszem le a lelkemet.
Luk. 23:46
Aki hisz a fiúban, örök élete van.

A kultikus társadalmi törvény nem örök, átmeneti értelme van. Azért van mégis bent a Szt. írásban, mert példáz valamit az örök törvényből.

A szeretetben nincsen félelem.
I. Ján. 4:18

És megáldom azokat, akik téged áldanak, és aki téged átkoz, megátkozom azt.
I. Mózes 12:3

És monda a nagyobbik a kisebbiknek: A mi atyánk megvénhedett, és nincsen a földön férfiú, aki mihozzánk bejöhetne az egész föld szokása szerint.
I. Mózes 19:31
És mondta az Isten neki álomban: Én is tudom, hogy szívednek ártatlanságában mívelted ezt, azért tartóztattalak én is, hogy ne vétkezzél ellenem, azért nem engedtem, hogy illessed azt.
I. Mózes 20:6
Varázsló asszonyt ne hagyj életben.
II. Mózes 22:18
Mikor te bemégy arra a földre, amelyet az Úr, a te Istened ad neked: Ne tanulj cselekedni azoknak a népeknek az útálatosságai szerint. Ne találtassék te közötted, aki az ő fiát vagy leányát átvigye a tűzön, se jövendőmondó, se igéző, se jegymagyarázó, se varázsló, se bűbájos, se ördöngősöktől tudakozó, se titok-fejtő, se halott-idéző. Mert mind útálja az Úr, aki ezeket míveli, és ez ilyen útálatosságokért űzi ki őket az Úr, a te Istened te előled.
V. Mózes 18:9-12

Ne hallgass efféle jövendőmondónak beszédeire, vagy az efféle álomlátóra, mert az Úr, a ti Istenetek kísért titeket, hogy megtudja, ha szeretitek-é az Urat, a ti Isteneteket teljes szívetekből, és teljes lelketekből?
V. Mózes 13:3
I. Sámuel 28:7-19
I. Krónika 10:13-14
II. Krónika 33:6
II. Kir. 17:16-17
Ézsaiás 44:25
Ézsaiás 55:11
Jel. 21:8
Jel. 22:15

Csak ha egészen Jézus kezébe tettük az életünket, akkor tudunk gyümölcsöt teremni. Jézust nem nézni kell, hanem követni, életünk teljes odaszánásában.

II. Péter 1:16 = Mert nem mesterkélt meséket követve - ebből indult ki n.t. úr - az ószövetségi mesékhez - Péter egy szóval sem mondja, hogy ő ezzel az ószövetségi történeteket mondja mesének - csak mintha én azt mondom valamire, hogy ez nem mese, hanem igaz. Sehol a Biblia egy írója sem mondja az ószövetség n.t. úr által felsorolt történeteire, hogy mesék (mármint teremtés, bűnbeesés, özönvíz, Jónás, Jób története), "Mert sohasem ember akaratából származott a prófétai szó, hanem a Szent Lélektől indíttatva szólottak az Isten szent emberei" II. Péter 1:21
Nemcsak hogy mesének nem tartják, hanem hivatkoznak rájuk, mint megtörtént dolgokra (Jézus is) Máté 12:40. "Mert amiképpen Jónás három éjjel és három nap volt a cethal gyomrában, azonképpen az embernek Fia is három nap és három éjjel lesz a föld gyomrában. Ninive férfiai az ítéletkor együtt támadnak majd fel ezzel a nemzetséggel, és kárhoztatják ezt: mivelhogy ők megtértek a Jónás prédikálására, és ímé ... "
A teremtésre hivatkozik: I. Kor. 15:45. "Igy is van megírva: Lőn az első ember, Ádám, élő lélekké ... ". Máté 19:4.
Teremtés és özönvíz: II. Péter 3:4-6
A bűnesetről: II. Kor. 11:3 "amiként a kígyó a maga álnokságával megcsalta Évát". I. Tim. 2:1 "... az asszony megcsalattatván, bűnbe esett".
Az özönvízről: I. Péter 3:19 "... a tömlöcben lévő lelkeknek is prédikált, amelyek engedetlenek voltak egykor, mikor egyszer várt az Isten béketűrése a Noé napjaiban, a bárka készítésekor, amelyben kevés, azaz nyolc lélek tartatott meg víz által". II. Péter 2:5
Jób ... hallottátok.
Jerikó falai: Zsid. 11:30 "Hit által omlottak le Jerikónak kőfalai"
Bábel tornya
Ezek voltak a Biblia szavai. És a modern ember?
Özönvíz: Hogy más népek nyelvemlékei között is szerepel az éppen bizonyíték mellette. Gilgames is arról szólt. Még egy bizonyíték a régészek és geológusok, akik a hegyek tetején is megtalálták a víz nyomát. Aki olvasta az utóbbi években: Az Ararát hegyen a régészek olyan nyomokat találtak, ami csak Noe bárkájából származhatott.
A teremtés 6 nap-ra rávilágít az az Ige, hogy Isten előtt 1 nap annyi, mint 1000 esztendő, és 1000 esztendő, mint 1 nap. II. Péter 3:8
A bűnbeesés: Az ártatlanság állapotában Isten teremtményei az állatok és emberek mért ne érthették egymást (Szt. Ferenc)
Jónás: A ......ra gondoljunk. Nagy hal lehetett.

Nem a bűnösöknek, hitetleneknek, a vele járó tanítványoknak nem mondhatjuk, miből térjek meg.

Én az Úr a Te Istened féltékeny Isten vagyok, aki megbüntetem az apák bűnét a fiakon harmad és negyed íziglen azokon, akik engem gyűlölnek, de kegyelmet gyakorolok ezer íziglen azokkal, akik szeretnek engem és megtartják az én parancsolataimat.
1. Ne legyen más Istened
2. Ne vedd hiába Istened nevét
3. Szenteld meg az ünnepnapot
4. Tiszteld atyádat és anyádat
5. Ne ölj
6. Ne paráználkodjál
7. Ne lopj
8. Ne tégy felebarátod ellen hamis tanúbizonyságot
9. Ne kívánd felebarátod semmi ...

Én vagyok a világ világossága
Ján. 8:12

II. oldal

Ellentétek: Keresztelt Jézus? Ján. 4:2, Ján. 3:22
Kérdés: I.Ján. 5:17, 3:6, I.Kor. 14:39

7. oldal

I. Mózes 3. vége A Bibliának leginkább támadott része Mózes 1-3. rész. Olyan ez, mintha valaki egy Rembrandt képre azt a kritikát mondaná: Poros a kerete. Nem az elbeszélés a fontos, hanem a mondani való. Isten az embert szeretetre teremtette egy család felé és Isten felé. Mi lenne a csecsemőből a szülői szeretet nélkül, és mi lenne az öregből gyermeki szeretet nélkül. Az ember nem élhet szeretet nélkül. Ahol nincs, ott nem lehet kibírni. Isten iránti szeretet? Az ember úgyis tudja, gyarlóság vagy társadalmi törvények ellen elkövetett vétség, nem valami folt, amit le lehet kefélni vagy mosni, hanem következménye annak, hogy az ember hátat fordított az Istennek. Mást tett az Isten helyére, a különböző társadalmak és műveltségi fokok szerint. És Isten ezt nem tűrte, kiűzte az embert a paradicsomból, elzárta az élet fájától, többé soha ember vissza nem mehet. Pedig minden embernek ez a vágya, "élet"..... Ezt akarja a zajos forradalmár és a megvadult fiatalság is. Sokszor ezzel a kivonuló ítélkezéssel beszélnek erről az emberek. Hát miért teremtett engem az Isten így? Hogy hátat fordíthassak neki? Miért teremtett szeretetet? Az Isten az embert szeretetre teremtette. A szeretet önkéntes valami. A terrornak engedelmeskedni kell, a szeretetet nem lehet ráparancsolni senkire. S mert az ember elhagyta a szeretetet, nem mehet be az élet fájához, a maga erejéből. Van, aki eléri, amit akar, de a végén üszkös romokat talál, mint ... ... ... De Isten istállóban megszületett, szenvedett és kereszthalált halt, hogy mi ő általa bűnbocsánat által bemehessünk.
Én vagyok az út, az igazság és az élet.
Én vagyok az ajtó: ha valaki én rajtam át megy be, megtartatik. Ján. 10:9

131. oldal

IV. Mózes 6:25 Mi azt szeretnénk első sorban, hogy megvilágosodjék az Ő orcája rajtunk. Hogy lássák rajtunk, hogy az Övéi vagyunk, hogy az Ő békessége ragyogjon az arcunkon. De ehhez meg kell lennie az előzményeknek: I. Hogy könyörüljön rajtunk. Ha megláttatja velünk bűneinket, ez már könyörülés jele, mert mi magunk nem jutunk bűnbánatra. Isten ott könyörül, ahol már megkönyörült emberek vannak, azaz ezt az állapotukat beleviszik a szolgálatba, ezt a lelkületet viszik át a többiekre. II. Feltétele az Ő orcája megvilágosításának, hogy áldjon meg, ami annyit jelent, hogy mutassa meg jelenlétét. S ha nyilvánvalóvá lesz a jelenléte, akkor megvilágosodik az Ő orcája az embereken, nyilvánvalóvá lesz rajtuk, hogy új szívet kaptak. Olyan ez a folyamat, mint mikor a fémtisztító tisztítja az ezüstöt, addig tisztítja, dörzsöli, míg meg nem látja benne a maga arcát.

337. oldal

Malak. 4:5
Ján.   1:21
Máté  11:11
Máté  17:12
Luk.   1:17
Luk.   9:20

487. oldal

Jób! Jób!
Ha Isten félre húzza a fátyolt az égről, a féreg ember a porba hull, nem beszél többé jogról és igazságról. Az ószövetség Istenfélő emberét az újszövetség küszöbére emelte a minden kegyelem.

493. oldal

Ef. 2:8-9 (kegyelemből)
2. Zsolt. 12. Kettőt láttatott meg velem az Isten benne. Benne van Isten ígérete, hogy eljön majd az ő fia. Születése előtt 1000 évvel énekel így róla Dávid Isten sugallatára.
Másodszor azt mondja az Ige, hogy Isten fia szeretetéhes: Csókra vágyik. Olyan sok ok van, hogy haragudjék ránk, míg itt járunk az úton, de ha szeretjük, ha benne bízunk és reménykedünk, ezt ígéri: akkor nem veszünk el az úton.
Mi emberek igazán nem vagyunk szeretetre méltók, és mégis mennyire vágyunk arra, hogy szeressenek. Mit érezhet Ő, ha nem törődünk vele, rá se gondolunk, nem hogy szeretnénk. Hát hogy ne vágyna rá Ő, aki életét adta, s akiben bűn nincs.
Máté ev-ban is erről van szó. Ő az egész szívemet akarja, és joggal, hisz ha Ő nincs, mi elkárhozunk.
Hogy milyen örömet okoz neki a szeretet: bűnös asszony olajjal keni.

538. oldal

Aki inkább szereti atyját és anyját, hogynem engemet, nem méltó énhozzám, s aki inkább szereti fiát és lányát,
Ef. 1:22-23
I. M. (Mózes) 26:2
És. 28:29
R (Róma) 3:28
Csel. 18:10
105. Zsolt. 15


560. oldal

II. Kor. 6:14-15
Ezeknek a nagyon kemény és emberi dolgoknak a kulcsa a 15. vers utolsó sora. Lelkileg kell magunkat különválasztani a hitetlenektől. Nem azonosítani magunkat velük, felfogásukat, céljaikat, véleményüket nem osztani. Az idők folyamán többször megpróbálták, hogy a hívők kivonultak az egyházból. Sose vezetett eredményre, mert ott is ugyanazok a bűnök és bajok verték fel a fejüket.

637. oldal

Fil. 1:6
Ha megszólít Isten, és elkezd vezetni a maga útján, ezt a munkát velünk abba nem hagyja, hanem be is fejezi.
Ef. 4:11-15
Istentől a keresztény ember karizmát, kegyelmi ajándékot kap, ami arra való, hogy a többieket tökéletesítse a hitben - míg eljutunk a teljes hitre - férfiúi hitre - vagyis hit dolgában már nem gyermekek, hanem férfiak legyünk, akiket nem lehet már akármilyen tévhittel megingatni, hanem Krisztusban teljes legyen a hitünk.

633. oldal

Mert így szól a magasságos és felséges, a ki örökké lakozik, és a kinek neve szent: Magasságban és szentségben lakom, de a megrontottal és alázatos szívűvel is, hogy megelevenítsem az alázatosok lelkét, és megelevenítsem a megtörtek szívét.
Ézs. 57:15
Aki mondja először:
Isten megközelíthetetlen a tér és időhöz kötött és bűnös ember számára. Hogy Isten magasságban lakik, nem azt jelenti, hogy a csillagok között, hanem mintha egy diák azt mondja az előadásra, "ez nekem magas". Meg nem érthetjük mi magunktól az Istent. És szentségben. Ezért is elérhetetlen a bűnös ember számára. A bűnös ember nem tudja megközelíteni a szentet. Péter: eredj el tőlem, mert én bűnös ember vagyok. Mózes?: Jaj, végem, mert láttam az Urat.
De azt is mondja az Ige: Isten? a megtörtek, a betegeknél megáll, odamegy hozzájuk. Ez ezek számára kegyelem. Azok mellett, akik egészségeseknek gondolják magukat, azok mellett elmegy, a farizeusok, a magukkal megelégedettek, azok azt gondolják, hogy minden dolguk rendben van Istennél, és ezek számára ez az ítélet. De hogy van az, hogy nem minden megtört szívű látja meg, hogy vele van az Isten? Mert nem számol vele. Mi emberek az Istent merjük kicsinyíteni = jóistenke, az ilyen hit aztán nem is ér semmit, nincs ereje. A kis bagatell dolgokat meg felnagyítjuk.

638. oldal

Ézs. 66:1-2
Nem kell az Úrnak a mi csinálmányunk (így vagy úgy fogunk cselekedni). Tehetetlenül állhatunk csak mellette. Valakire rá fog tekinteni, ott kezdődik az élet. Péterre. Az én életemre. Péter, mikor a legjobban akart tündökölni, akkor árulta el. Akkor elkezdett sírni. Minden hívő élet ettől a rátekintéstől gyógyul meg. Úgy tekint rám, hogy sírni kell. Azt akarja, hogy rabja légy. Csak a szegénnyel cselekedhet az Úr.

Kivirul a kertben a puszta határ, tarka virágba borul. Győztes a Krisztus, az Úr.

681. oldal

"Hátam mögé"
E szót az Isten mondta.
Bűnöm mind Ő törlé el
Saját dicső kezével
Színe elől a vétkem
Örökre messze dobta

És Ő áll őrt.
S olyan merészt ki látott,
Ki arra merne járni,
Hogy bűnöm felkeresse,
És azt szememre vesse,
Mit Isten megbocsátott.

"Hátam mögé" -
Oh drága égi szózat!
Az Úr kegyelme készen!
Amig szent arcát nézem,
Nem láthatom a bűnöm,
Csak Őt, hű Megváltómat.

747. oldal

A Ti szomorúságtok
Szólom az Isten dolgát, de
Dán. 2:30
Csel. 9:26-27

Ez. 36:26
Nem tudunk bánkódni bűneink miatt, visszaesünk a régi életbe. Könyörögjünk Istenhez, Ő ad másik szívet. Kő szívvel jövök hozzád, de hozzád jövök, könyörülj, segíts! Ő a Golgotán készített nekem új szívet. Mindig új szívre van szükségünk, a tegnapi már rossz. Isten nem bízta ránk az operációt. Tehetetlenül dobjuk oda magunkat Krisztus szívére. Az Ő szíve azért szakadt meg, hogy az új szívem elkészüljön. "Mindent újjá teszek." Ez az új szív ellenkezik a régivel. Engedelmeskedem, lángolni fog tőle. Ezzel az új szívvel vagyok itt boldogan, és járhatok boldogan Krisztus nyomában. Bűnöd van, és még nagyobb a kísértés, de az új szív megtart. A mindig megújuló szív nem fog elesni. Megutálni magam, ez az új szív útja.

Újszövetség

1. oldal

Szent Atyám, tartsd meg őket a te nevedben.
Ján. 17:11

3. oldal

Simeon adventi ember, mert várta Jézust.

9. oldal

Máté 7:24
(Ruttkay)
Mit ért Jézus ház alatt? Sokan úgy gondolják, hogy magát az életünket. Vagy mások, hogy az életvitelünket, életmódunkat jelenti. Jézus a hitet érti alatta. A hitet, amit Isten mindenikinek kegyelemből ad. Az alap, a kőszikla mindig az Ige. Sokan panaszkodnak, hogy valamikor úgy hittem Istenben, s most a körülmények és nem, tudom mi minden úgy elvették a hitemet. Mert nem épített a sziklára, elszakadt az Igétől. (Antenna) Ne hagyd magad az Igétől elszakítani, senki és semmi által! Akkor jöhet bármilyen testi vagy lelki nyomorúság, mindig megújul az erőd, a hited, nem lankad. Megint elvették a hittanórákat, de ne hagyd, hogy a gyermeked elszakadjon az Igétől, olvassátok együtt az Igét, énekeljetek, és Isten majd megoldja ...
Egy szép vázába tegyél cikláment, mindennap friss vizet, egy idő múlva mégiscsak elszárad, tönkre megy. Mellette cserépben virít egy másik, virágzik, és még másik is nyílik mellette: Misszionál, mert a talajba kapaszkodik.

13. oldal

Máté 9:9
(Ruttkay)
A farizeusok botránkozásának Jézus volt az oka. Mert eleve bűnös embert hívott el tanítványául. Ha egy köztiszteletben álló embernek mondta volna, jer, kövess engem, ez rendjén való lett volna az ő szemükben, de akkor nem figyelt volna fel Jézusra senki.
Máté, a közismert uzsorás, bűnös, és mégis tanítványává lehetett Jézusnak. A bűn nem akadálya annak, hogy Jézus tanítványa legyünk. Csodálatos vigasztalás van ebben. De akkor dől el minden, hogy mit felelünk Jézus hívására.
Mit tett Máté? "Felkelvén, követi őt." Nem gondolt már a vámszedésre, annak busás hasznára, mégcsak egy habozó pillantást sem vetett a vámszedő asztalra. Nemcsak azt gondolta magában, ezentúl megpróbálok becsületesebb ... ember lenni, nemcsak egy kicsit elhúzódott az asztaltól, vigyázva, hogy azért a közelében maradjon. Nem. Felkelt és nyomába szegődött Jézusnak. Ott maradt üresen utána a szék. Hallottad-e már, testvérem Jézus hívását? Kövess engem? A hirdetett vagy olvasott Igében megszólított-e Jézus ilyen személyesen, félre nem érthetted, hogy neked szól a hívása. Hagyd ott a helyedet, és kövesd őt! Az I. Zsoltárban van egy Ige: "Csúfolódók székében nem ül". Míg nem követem Jézust, nem fogadom el személyes megváltómnak, addig mindig a csúfolódók székében ülök, mert Jézus azt mondta, aki velem nincs, ellenem van. Most megszólít Jézus: Kövess engem! Felkelsz-e a székből? Ott marad utánad a szék üresen? Ott marad-e utánad üresen egy szék, abban a társaságban, ahol eddig ültél, a maguk igazát keresők, a gyávák között. Felkelsz-e a székből, és otthagyod helyedet azok között, akik el vannak telve a maguk jóságával, és semmi szükségét sem érzik az Isten bűnbocsátó kegyelmének. El lehet-e mondani rólad, hogy "felkelvén követé őt" ? (Számtankönyv) Így mondja minden rossz diák is: azt gondolod, fő, ha az eredményt beírod: Hiszen annyiszor megmondták nekem, a végén ott a jó eredmény, az üdvösség, a kegyelem? De a levezetés rossz! S az Úr áthúzza piros ceruzával az életed. Rossz, hibás. Mert megmaradtál a csúfolódók székén. Nem látszik meg életeden, hogy felkeltél, és követted őt. De még nincs késő, még tart a kegyelmi idő. Még felkelhetsz, otthagyhatod megutálva a régi életedet, és nyomába szegődhetsz.
A Golgotáról egy fénysugár ... az életünkre. Jézus a bűnösök barátja.
Meg akar menteni, és szól: Kövess engem! Felkelek és követem, amen.

15. oldal

Minden kornak megvan a maga problémája. L. (Luther) korában, hogy találom meg a kegyelmes Istent, a mi korunkban, hogy találhatom meg a K. embert. A mai ember a barátot keresi, mert végzetesen egyedül van. Keres valakit, aki előtt kiöntheti a szívét, aki megérti, aki szereti. A mai ember magános ember. Társaságban, munkahelyen, s ami a legfájóbb, a családban is egyedül van az ember. Mi ennek az oka? Szolgálatkészség hiánya, bizalmatlanság, megnemértés, józanság hiánya.
A házastársak közt az egyik mindig uralkodni akar, s azt várja, hogy a másik szolgálja ki, a férfi nem csinálja, lenézi a házimunkát, ez a nő dolga.
Bizalmatlanság mérgezi az életét, ha a másik késik egy órát, hol volt, nem bízik benne. Megnemértés. Elképzelésünk van magunkról, férfi, asszony: Olyan legyen, mint anyu, apám, anyós a menyről, s ha aztán nem olyan, nem tudom elfogadni. Egy asszony: Akkor kezdett elromlani a házasságuk, amikor az ura folyton azt mondta, az édesanyám jobban főzött.
Magányosok közt a veszekedés. A gyerek ideges, idegorvos játékpróba, kutya, forgó fal, szülők, testvérek, egyedül van. Gyerek lányról ..............
Megbocsátás.
De mi a megoldás? Jézus született szűz Máriától, vagyis embernek született. Testvérünknek, barátunknak, hogy segítsen rajtunk. Rá nézzünk! Végezetül, aki egyedül érzi magát, családban, azt ajánlom, nézzen most magába, közben meglátja társtalanságának okát.

19. oldal

Máté 13:27-30
Jézus az övéinek nem engedi meg, hogy megítéljék, ki tartozik az igazakhoz, s ki nem. Ők nincsenek feljogosítva arra, hogy Isten bírói tisztét gyakorolják. Egy egyház, s egy közösség sem előzheti meg Istent abban, amit Ő magának tartott fenn. Örüljünk Isten türelmének, hogy időt ad a megtérésre.

Máté 14:22-36
(Sonne und Schild)
A tanítványok egyedül s elhagyatva érezték magukat, mihelyst Jézust nem látták. Vélt elhagyatottságukban félelem ragad rájuk. És akkor egy fantasztikus találkozással megtapasztalják, hogy nincsenek egyedül. Hogy mi történt ezen az éjjelen a tengeren, azt megmagyarázni és megérteni nem tudjuk, de egy bizonyos, a tanítványok megtapasztalhatták, hogy Jézus közelükben van. Az Ő közelsége erő és segítség a számukra. Úgy ahogy ők megtapasztalhatták Uruk közellétét, mi is tudhatjuk, ma is mindenütt mellettünk van. Sokszor nekünk is úgy tűnik, mint a tanítványoknak a tengeren, ha elhagyatottnak érezzük magunkat. De vegyük komolyan, hogy közel van hozzánk az Úr, s akkor könnyen úrrá leszünk aggodalmon és bizonytalanságon.

Egy családra megfoghatatlan sorscsapás szakadt. Egy barátjuk azt táviratozta: "Bízzatok, én vagyok, ne féljetek!"

Máté 15:21-28
Olyan sokszor hallottuk az Igében az imameghallgatás ígéretét, hogy érthetetlennek tűnik Jézus rideg elutasítása a könyörgő asszonnyal szemben. Pedig az a természetes, hogy Isten szentsége, hogy az Ég zárva van a bűnös ember előtt. Az ég csak Isten gyermekei előtt nyílik meg, csak azoké az imamaghallgatás ígérete. Ez az asszony nem tartozott az Isten népéhez, s ha Jézus azonnal teljesítette volna a kérését, az elmegy, és többet nem törődik Jézussal. Jézus kemény visszautasítása tehát kegyelem volt, mert azt akarta, hogy az asszony megtérjen. Mert az Isten országába nem lehet csak úgy a kerítésen benyúlni, és gyümölcsöt lopni. Ott egészen bent kell lenni, s akkor minden ígéret a mienk, Krisztusban. S az asszony megalázta magát és megtért. A feleletben benne volt ez: Uram, én igazat adok neked, én a te utadon akarok járni. Ezt akarta Jézus, s hangzik is a felelet: Legyen a te hited szerint! Ez a történet az imádság titkát tárja fel nekünk. Igen, nem lehet az, hogy mi erre megyünk, Isten útja meg amarra vezet.
1964 ..... II. 23.
Mózes

Máté 14:13-21
(Kenyércsoda, Sonne und Schild, 1959.)
Sokszor mi is elérkezünk a lehetőség határához, mint a tanítványok. Az 5000 éhes emberrel szembeni tehetetlenségük kifejezése, nincs semmink, sokféle változatban a mi vallomásunk is. Jézus nagyon jól tudja, hogy a vele járó 12 férfinak nincs semmije, amivel megelégíthetné az ötezer embert. Azt is tudja, hogy a mi időnkből, erőnkből, pénzünkből vagy egészségünkből nem futja az előttünk álló feladatokra, és mégis kiadja a parancsot: Adjatok nekik. Nyilvánvalóan a mi lehetőségünk határa és az ő zavaruk, az Ő hatalmának és a mi hitünknek a nekünk szánt alkalmai. Mi történjék hát? Az 5 kenyér és a 2 hal, szóval létünk és mindenünk képtelenségét, lehetetlenségét, elégtelenségét az Ő kezébe kell adni: Hozzátok azokat ide hozzám! Ez az Úr felszólítása, akinél minden lehetséges. A mi dolgunk csak az, hogy teljes bizalommal engedelmeskedjünk, és rábízzuk, hogy mit tegyen avval, amit oda kell adnunk neki. Jézus kezéből vegyük át azt a keveset, amit odaadtunk, és akkor tudjuk továbbadni. És elég lesz! A mennyiségről és a minőségről ő gondoskodik.

27. oldal v Máté 21:12-14
I. Kor. 3:16-17
Mind a 2 felolvasott Igében templomról van szó. Az egyik kőből épült, a másik pedig a mi szívünk. Mind a kettőt az Úr templomnak akarja látni, mert ahol Ő otthon akar lenni, amit Ő templommá szentel, ott nem tűr szennyet. Előbb körülnéz, aztán ami nem odavaló, azt kiűzi. Felforgat mindent. A templomban az árusok asztalát, székeit. A szívünkben is felforgat mindent. A magunk önigazságát, amelyen eddig kényelmesen ültünk, felfordítja, hogy meglássuk, hogy nincsen bennünk semmi jó. Amit jónak és ártatlannak láttunk magunkban, egyszerre meglátjuk, hogy bűn. S ha nem engedelmeskedünk az ő szavának, az Igének, akkor előveszi az ostort. A templomból kiűzi az állatokat. A mi szívünkben is mennyi az állati indulat. Mennyi a kufár szellem Istennel való viszonyunkban. Jót teszek, imádkozom, templomba járok, Igét olvasok, embereken segítek. Cserébe hát Isten, te is segíts, és adj üdvösséget. Ne csudálkozzunk hát, ha csattog az ostor. Jézus nem végez félmunkát. Addig nem nyugszik, nem hagyja abba, amíg hanyatt-homlok nem menekül a templomból állat és kufár. A szívünk pedig meg nem útálja a bűnt. A tisztításnak meg is van az eredménye. A tisztítás után jöhettek a vakok és sánták, és Ő meggyógyította őket. A megtisztított szívben pedig lakást vehet az Úr. És aki Őt befogadja, arra áll az Ő ígérete: "Élő víznek folyamai ömlenek annak belsejéből."

31. oldal

Máté 25:1-13
(Galát)
Megdöbbentő, mert azok nem mennek be, akik várják az Urat. Násznép. Nincs tartalékjuk = nem mennek oda, ahol hitüket erősítenék. Nem ragadnak meg minden alkalmat az Ige hallgatására, nem vesznek Úrvacsorát (Ján 6:53) Mikor aztán érzik halálukat, mikor közeleg az Úr, kapkodnak, de már késő.

35. oldal

Máté 25:31-46
Itt a Földön: Kegyelemből, hogy senki se kérkedjék, ott az ítéletkor a cselekedetet kérik számon, ami a hit gyümölcse. Az üdvözültek nem tudták, hogy ők Krisztussal tettek jót, és meg is mondják, mert még az üdvösségre se akarnak csalva bejutni.

37. oldal

Máté 28:1-17
(Danhauser)
A Húsvét az öröm, a diadal ünnepe, és mégis a Máté írása szerinti evangéliumban a húsvéti Igékben 4-szer olvasunk félelemről. Az őrizők megrettentek, az asszonyoknak mondta az angyal, és ők félelemmel és örömmel futnak el. Jézus mondja nekik, hogy ne féljetek. Ez a félelem nem valami külső körülménytől való félelem, hiszen a zsoldosok hozzá voltak szokva a külső veszedelemhez, ez a megrettent lelkiismeret félelme volt. Az örök J. az ellenséges hatalom képviselői voltak, az ő félelmükre nem szólt se az angyal, se Jézus. Az asszonyoknak azt mondták: Akik keresik Jézust, azoknak nincs okuk a félelemre. Gondoljuk csak el, hogy 5 perc múlva itt megjelenne a feltámadott Jézus, a mi szívünkbe is félelem támadna, mert hiszen ahogy ránk nézne, tudjuk, hogy mindent tud rólunk. De a feltámadott Jézustól, ha keressük Őt, nincs okunk félni. De aki már találkozott a feltámadott Jézussal, akár akkor, akár most, azt mindig küldi Ő, de magunk is kényszerítve érezzük magunkat, hogy örömünket másnak továbbadjuk, és beszéljünk a feltámadott Jézusról. Az őrök és a főpapok viselkedése a mai napig fennáll. Jézus ellenségei mindent elkövetnek, hogy a feltámadást cáfolják. Ez negatívum. De a pozitívum a szemtanúk vallomása és a megváltozott életek ......, akikhez napjainkban szólt a feltámadott Úr.

Máté 28:18-20
(Ruttkay)
A búcsúzó Jézus szavai ezek. Másik evangélium szerint pár pillanat múlva felment a mennybe. Előtte mindent elmondott a tanítványoknak, amire szükség volt. Elmondta magáról, hogy övé a hatalom, s a tanítványokat pedig küldte, hogy ezt mondják el mindenkinek, hogy senki se legyen ezen a Földön, aki ezt nem tudja. Jézus hatalmat kapott Istentől, és ezzel a hatalmával él is, Isten dicsőségére. Ez a hatalom most rejtett, de lesz idő, mikor nyilvánvaló lesz, s akkor minden térd meghajol előtte, vagy boldogan, vagy remegve. Aszerint, hogy míg rejtett volt ez a hatalom, hitt-e benne, vagy sem. (Mindenki maga dönti el, hogy mit hisz.) Ha hitt benne, elmondhatatlan boldogságot jelent majd számára a Jézussal való találkozás, mikor majd nyilvánvaló lesz az Ő hatalma. Ha pedig nem, akkor Jézus nyilvánvalóvá lett hatalma idején irtózatos félelemmel, a kárhozat félelmével fog leborulni Krisztus előtt, de akkor már késő lesz. A keresztségben is rejtett az Ő hatalma. A keresztség és tanítvánnyá tevés összetartozik. Bennünk is rejtett a hatalma, ahogy formál minket az Igével, az Úrvacsora szentségével.
Ó, higgyük, hogy Övé minden hatalom mennyen és földön. Amíg nem késő. Amen.

51. oldal

Márk 10:17-31
Aki a maga cselekedeteiben bízik, nem üdvözül. Az ifjú csak gondolta, hogy mindent megtett. Jézus csak egyet kérdezett, de azt sem tudta megtenni. Csak a bűnbánó üdvözül.

61. oldal

Ímhol az Úrnak szolgálója.
Luk. 1:38
Tóthnétól kaptam a kórházban.

65. oldal

Luk. 4:41
Tudták, és mégsem tértek meg, ezek sosem szólhatnak Krisztusról. Sokan megsértődnek, hogy ők nem hitetlenek, hisznek Istenben. Ezek az ördögök is hittek Jézusban.

67. oldal

Az a neved, hogy élsz, pedig halott vagy.
Jel. 3:1

71. oldal

Luk. 7:36-50
(Ez Ruttkay beszéde)
A Csend világa című filmen láttuk, hogy a vélt csend mögött milyen küzdelem dúl. Ez a történet is egy csend világának látszik. (Az asszony némán veszi körül szeretete jelével az Urat). Simon magában azt mondja, hogy Jézus nem próféta, a vendégek is csak magukban mondják, hogy ki ez. Ez a csend szomorú csend. Tulajdonképpen Jézus elleni indulatok feszülnek benne. De Jézus megszólal, előtte nincs csend. Ő hallja, amit magunkban gondolunk. Nem tűri a látszólagos csendben lapuló ellene való lázadást, és megszólal. Ige hallgatás alatt is csend van. De nem csak látszólagos csend? Nem mondjuk-e az Igében megszólaló Jézusnak magunkban, hogy nem hiszek benned. Nem vagy megváltó. Ember vagy, mert ha Isten fia volnál. Csendben vagyunk. De ez démoni csend.
Házastársak nem beszélnek egymással. De a csend mögött gyűlölet feszül. Jézus nem tűri, leleplezi az ilyen csendet. Minket is, Simont is. De még valaki volt ott csendben, a bűnös asszony. Ennek a lelkébe is belelátott. Végtelen alázat, szeretet, hit volt benne. És vele, Jézussal csak az lehet szoros kapcsolatban, aki felett elmondja, megbocsáttattak a te bűneid. Csak az, aki így tud a lábaihoz borulni.

79. oldal

Gazdagság kísértései
Bőségben van az élete, magára gondol, nem Isten kezéből veszi, és hogy elszámolni kell, a testet azonosítja a lélekkel.

81. oldal

Luk. 14:1-6
Jézus az ellenségei közt van, de ez nem feszélyezi abban, hogy az elevenükre tapintson. Ők betű szerint ünneplik a szombatot, munka nélkül, de arra nem gondolnak, hogy Isten dolgaival foglalkozzanak. Itt Isten mentő szeretetéről van szó. Engedelmességben jut kifejezésre Isten igaz szeretete. Jézust a törvény lelke érdekli.

85. oldal

Luk. 16:19-31
Jézus tanítása a halál utánról. Van élet, s ez 2 felé ágazik: Üdvösség és kárhozat. Nincs közben állomás. Nincs 3. út, nincs visszatérés a Földre, de tisztítótűz sincs, csak örök tűz (Zsid. 9:27).
A gazdag nem azért kárhozott el, mert gazdag, de mert nem könyörült. Lázár nem azért üdvözült, mert szegény, de mert békességgel hordozta a sorsát (?)

87. oldal

Luk. 18:15-17
A tanítványok azt gondolták, hogy gyermekeknek nem való az evangélium. Jézus ezt rója meg. (Később meg azt mondja, ez csak gyermekeknek való, felnőtteknek felesleges.) Az ember gondolatai nem azonosak az Istenével. "A gyermek fogadja" nem örökölheti. Hittel. Kérdései vannak csak, kételyei nem.

........ ....... lélek kijelentései ........ ....... ........ ....... hív egybe tv ............. nézték Jézus elhárítja és ........... Jézus elmegy az atyához, azalatt mit kell a szolgáknak tenni a ........ ....... ........ a ....... tiszta Jézus, Isten küldötte az övéit ellenséges világban hagyja ... kevés ... sok

97. oldal

Ján. 1:43-51
Megint Jézus követőjévé szegődik két ember. Ez egész egymástól eltérő módon történik. Jézus nem sablonosan cselekszik, amikor az embereket magához vonzza. Ezt meg kell tanulnunk tőle, hogy a Jézushoz vezető út nem mindenki számára egyforma. Itt van Fülöp. Őt ellenállhatatlanul éri Jézus hívása. Aki ezt magán is tapasztalta, később mindig csak csodálkozva fogja mondani, mikor engem Jézus hívott, ellenszegülés nélkül lettem a tanítványa. Aztán itt van Nátánael. Fülöp hívására jön Jézushoz, mindenféle (gátlással), és egyáltalában nincs meg benne a készség, hogy Jézushoz csatlakozzék. És mégis Jézusnál marad. Mert Jézus a ......... de ő minden kereső emberrel hamar elkészül (bereit). De természetesen nem vitázik, hogy a kétségeit (wiederlegen) elhárítsa. Nátánael szívét vette célba, ismerem az életedet, és kereső szívedet, és be is bizonyítja ........ Erre összeomlik Nátánael minden (Bedenken) ellenállása, már nem botránkozik meg Jézus alacsonyságán, hanem inkább leborul Jézus nagysága előtt. Te vagy az Isten fia. Erről a Jézusról tudja, hogy megtalálta, és szereti őt. Igen, tapasztalatokban nem szűkölködtek. Jézus egy ..... Jézus keresztül-kasul ismer minket, s ennek ellenére szeret az Ő hatalmas isteni szeretetével. A tanítványság így támad hálából és imádatból. De minden tanítványának Isten könyörületessége még nagyobb megtapasztalását ígéri: Meglátjátok a megnyílt eget. Isten köztünk való kegyelmes jelenlétét Krisztusban tapasztaljuk meg.

99. oldal

Ján. 3:16
Mi történik egy ajándékkal? Adni kell, elfogadni és használni. Isten adta egyszülött fiát. Adni önként kell, szeretettel, örömet okozva. Mi hogy szeretünk? Elfogadni Jézust. Mit jelent ez? Hinni benne. Ha egy ajándékot fanyar képpel fogadunk el, öröm nélkül, haszontalan az. Mi haszna az ajándéknak, ha nem okoz örömet? (Jóel? Ján? 1:12) Hinni kell benne, örülni, elfogadni.
Használni kell. Ha ajándékot kapok, azt használni kell, arra a célra, amire kaptam. Ha nem használom, megbántom az ajándékozót, és nekem sincs hasznomra az ajándék! (I. Ján. 5:12) Hogy használom Jézust? Üdvösségemre, ha hiszek benne, ha elfogadom váltsághalálát, enyém Jézus, kaptam, elfogadtam és használom.

Jel. 3:5

101. oldal

Ján. 4:35
(Sztehlo)
Aki Jézus közelébe kerül, azt Jézus mind az Ő aratásába küldi. A vető Ő, a magot Ő veti el, mi csak arathatunk. Sokszor gondoljuk, hogy még nincs itt az aratás ideje, még vetni kell! Jézus pedig azt mondja, már fehér a tájék az aratásra. A samáriai asszony is arató volt, az ő bizonyságtételére mentek az emberek Jézushoz. Mi tán azt mondtuk volna rájuk, hogy nem alkalmasak még az aratásra, de az asszony nem, ő bizonyságot tett nekik Jézusról. Aztán már nem az ő bizonyságtételének hittek, hanem mert Jézussal találkoztak.

103. oldal

Ján. 5:41-47
(Sonne und Schild ford.)
Legtöbben, akik ezeket a sorokat olvassák, azt gondolják, hogy ők hisznek. Természetesen hiszünk. Hiszen a templom népe vagyunk. Jézus ma egy mérőeszközzel jön hozzánk 44-ben. Ez megmutatja, hogy kinek a véleménye fontosabb nekünk. Az embereké, vagy Istené? Ha elhatározásainkban, tetteinkben azt nézzük, hogy embertársaink szemében kedvező megvilágításban tűnjünk fel, és egész mindegy, hogy Isten mit szól hozzá, a mérőeszköz balra lendül. A mérő mutatója jobbra lendül a pozitív oldal felé, ha nekünk csakugyan az a legfontosabb, hogy Isten mit gondol felőlünk, és egész mindegy, hogy az emberek részéről mit várhatunk. A kedvező oldal felett ez a szó áll: Hit. A negatív oldal felírása: Hitetlenség. Mi hogy állunk ezzel? Az emberek, azok, akikkel naponként dolgunk van, akiktől részben függünk. Hogy mit gondolnak és mondanak felőlünk, hát nem ennek kellene lenni a legfontosabbnak a számunkra? És Isten? Tulajdonképp mikor van vele dolgunk? Függünk mi tőle sokkal jobban, mint talán ebben a pillanatban gondolnánk. Mindenesetre sokkal jobban, mint az emberektől. Érdemes ezen elgondolkozni. Ha Isten alkalmazza nálunk ezt a tévedhetetlen, megvesztegethetetlen mérőeszközt, olyan biztosak vagyunk benne, hogy a mutatója a hit felé lendül? Ezek még csak próbamérések. De az ítéletnapon a mérés eredménye döntő, és ...

117. oldal

Ján. 16:22-33
A búcsúzó Jézus szavai ezek. Előre látja, elmondja a tanítványainak, mit tegyenek, ha ő nem lesz velük, hogy Istennel kapcsolatban maradhassanak: Imádkozzanak (24. vers). Biztos, hogy imádkoztak, és ez az imádság = 0. Az idáig való imádság nem ért semmit. Ó, hány ember rendül meg ezen: Imádkoztam, és nem hallgatta meg az Isten! Nem is. Imádságuk semmi sem volt, hiába gondolták, hogy szívből jön, hogy tördelték a kezüket, nem volt ez az imádság, ami meghallgatásra talál. Jézus csak annak az imádkozónak ígér meghallgatást, aki az Ő nevében imádkozik. Csak úgy tudok Jézus nevében imádkozni, ha benső közösségben vagyok vele.

121. oldal

Ján. 20:11-18
(Ruttkay)
A veszteség feletti bánat annál nagyobb, minél közelebb állt hozzánk, amit vagy akit elvesztettünk. Máriának még az a vigasza sem maradt, hogy legalább a holttestet érinthesse. A feltámadottat csak akkor ismeri meg, mikor megszólítja. Nem ő találta meg Krisztust, hanem Krisztus szólította meg őt. Hogy nem engedi érinteni, az azért van, hogy lássuk a különbséget, hogy Ő mennyire más, mint mi. Mária Magdalénát nagyon mélyről emelte fel Jézus. Nem csak arra bízza az evangélium hirdetését, akinek az arcán ragyog az evangélium tisztasága. Mélyre süllyedt embert is megbízhat az evangélium hirdetésével. Az evangélium hirdetése mindig küldetés.

125. oldal

Tulajdonképp mi haszna van az embernek az egyházból? Sokszor teszik fel ezt a kérdést, amely nemcsak hitetlenségből fakad, hanem tudatlanságból is. Aki ismeri az egyházat, azt is tudja, hogy mit kap tőle. Egyház ott van, ahol az emberek megismerhetnek valamit Isten Szentlelkéből. Az első Pünkösdkor a meghalt és feltámadott Krisztusról való igehirdetés megragadta az emberek szívét, és megkeresztelkedtek, és meglett az egyház is. "Foglalatosak valának" (Csel. 2:42). Az egyháznak, az Istennel való közösségnek máig is ezek az ismertetőjelei.
Nekünk tudnunk kell azt, hogy mit mondanak Jézusról az apostolok. Sok tévedés és tévtan nem találna hitelre, ha több tanítást kapnának az emberek. Ha otthonosak vagyunk a Szentírásban, akkor biztos alapunk van. Semmire sem megyünk, az apostolok tanítása, tudománya kell. Semmire sem megyünk egymással és Krisztussal való közösség nélkül. A kenyér megtörésénél és az Úrvacsora Szentségénél érezteti még Krisztus, hogy itt van velem, értem. Itt lebeg a lélek, amely az Atyától és a Fiútól jön.

Csel. 2:38
3 feltétele van a Szentlélek vételének: Megtérés, bűnbánat és keresztség.
Csel. 19:2
Megtérés volt, de nem volt hit.
Csel. 8:14
Hittek, de nem volt bűnbánatuk.

133. oldal

Csel. 8:26
A lelki ember arra figyel mindig, mit mond neki az Úr, hova küldi. Járatlan, az eredeti szövegben puszta. Mindenütt pusztaság, sivárság van, ahol nem ismerik Jézust. Ilyen puszta helyre küldi oda Isten az övéit, hogy ott Jézust hirdessék, vigyék azokhoz, akik nem ismerik. Hogy lelki vagy testi ember vagyok-e, azon lehet lemérni, hogy hallgatok-e, figyelek-e arra, hogy mit mond, hova küld engem az Isten. Csodálatosan vezérli azt az Úr, aki az Övé. Aki szereti, vágyik engedelmeskedni. Lépésről lépésre. Először csak 26, aztán tovább: ... ...

139. oldal

Egy fénykép: Gyertya fényében egy nyitott Biblia.

165. oldal

Róma 9:19
Egyben van szabadságunk. .....-e, vagy engedelmeskedjünk ......... H engedelmeskedem .......... .............

203. oldal

Ján. 9:1-7
Nem csak egy embernek szól ez a történet, hanem minden szenvedőnek. Gyötrő miértjére senkitől sem kapott feleletet. Saját magától sem. Ő is feltehette a kérdést. Tán a szülei bűnéért? És akkor még azt a simogatást is, amit a szüleitől kapott, átoknak érezte. Szüleit is hiába kérdezte, nem lehettek olyanok, akik szerencsétlen gyerekük lelki vigasztalói lehettek volna, hiszen a farizeusoknak is nagyon savanyún, fanyalogva feleltek. Nem adtak neki feleletet a papok sem. Aki körülötte volt, az mind őt, vagy a szüleit okolta, s most egyszerre egy új hang csendült fel "az Isten dolga". Milyen csodálatos öröm önthette el, már erre a szóra is. S mikor meggyógyult, hogy tudott rögtön bizonyságot tenni. Az emberek felé, és 4-szemközt Jézus felé. Hiszek Uram. Milyen elmondhatatlan öröm azt meglátni minden szenvedőnek, hogy Isten dolga, Isten dicsőségére kell. Arra jó, hogy találkozhassunk Jézussal, hogy megszólíthasson. (Krisztus szobor)
Sokszor halljuk, nem tudom miért kell szenvednem, biztosan egy elmúlt életem bűneiért.
Nem kell egy következőben szenvedni.

II. Tim. 3:2-5
Nem látom a bűneimet, azért hideg a szívem, a kegyesség látszata eltakarja a bűnöket. Szeretem vagy nem, ez érdekli Jézust.
Zsolt. 37:8

II. ... 2:19
II. ... 1:8
II. ... 2:24
Zsolt. 34:9
Zsolt. 18:33
Róma   10:9
Ef.     4:1-2
...     8:18
Préd.   3:13
I. Kor. 3:9
II. ... 7:2
Ef.     2:13
Jób    15:14
Ján.    1:48
Ján.    5:6
Jer.    1:7 1:17

Asztalos György, 2000.07.04.

Tóth Miklós Bibliájában (Budapest, 1933) az Újszövetség 174-175. oldalánál, (1Kor 4-6. fejezet) ezt az Asztalos Sándorné Budapest XII. Deres út 19. fsz. alá címzett újság szélére írt jegyzetet találtam az ő keze írásával: Jézust utánozni lehetetlen. Nem külső utánzással valósul meg a szent élet, hanem belső átalakulással úgy, hogy a Szentlélek Isten kialakítja benned Jézus lelki arcát, és munkálja benned az ő életét.

Danhauser = Danhauser László (1906-1990) evangélikus lelkész
Galát = Galát György (1907-1999) evangélikus lelkész
Ruttkay = Ruttkay Elemér (1914-1987) evangélikus lelkész
Sztehlo = Sztehlo Gábor (1909-1974) evangélikus lelkész