.
Hölgyeim és Uraim !
Hölgyeim és Uraim!
Méltóztattak azzal megbízni,
hogy ezen női egyesületünkről, melynek tagjai vagyunk,
ennek keletkezése, múltja, célja s egyéb dolgairól ma felolvasást tartsak. Parancsnak vettem e megtisztelő megbízást és
készséggel megtartanám a felolvasást, ha volna mit felolvasnom.
Meggondoltam ugyanis a
dolgot és inkább nem olvasok. Az olvasás ugyanis leköti az embernek szemét a
papírra, én meg szeretek nézni és látni. S így, ha nem olvasok, látok. Látom a
t. hölgyek kedves vonásait s élvezem esetleg a
bájos mosolyt, ha ugyan sikerül azt egyszer-kétszer előidéznem, s pokoli
örömmel élvezem esetleg azt a haragos és bosszús arckifejezést a t. urak vonásaiban, ha a hölgyekről talán
mondani találok olyasmit, ami a férfi férfias önérzetének túltengését
alárendeltségi viszonyba hozná a hölgyek győzedelmes kiváló tulajdonságaival
szemben. (Ez elég szépen volt mondva s megérdemelné az "éljent".
Mégis – kérem – szíveskedjenek előadásom végét bevárni, de akkor azután
komolyan kérem az "éljent".)
Ilyen valami p. a férfivilág
előtt oly nagyon ellenszenves, a napjainkban széles
mederben terjengő u. n feminizmus, ahová
t. i. a nőegyleti ügyek és érdekek tartoznak.
Kérem azonban t. férfihallgatóimat, ne méltóztassanak attól tartani, mintha
.nekem az lenne a szándékom, hogy kedves hölgyeinket arra akarnám buzdítani és
felizgatni, hogy idegen országi feminista példák után indulva ők is félelmes
hadsereggé tömörülve, női jogaikért síkra szállva, p. a londoni sufragettek nyomában az utcákon tüntetve, a miniszterek
ablakait összetörjék. Nem! A mi feminizmusunk
más. Az t. i., hogy nőegyletünk keretében a mi hölgyeinknek meglegyen az a
teljes joguk, hogy Budán, az evangélium szellemében jótékonyságot szabadon gyakorolhassanak,
úgy mint azt az egylet neve jelzi is, melynek
pecsétnyomóján a miniszter engedelmével az áll: "budai ev. jótékony nőegylet". És joguk továbbá az, hogy
ebbe a munkakörbe szabadon behívhassák a t. férfiközönséget
is, hogy így a gyöngébb nem, az u. n.
erős nemmel nemes versenyre kelve, kitűnjék:
kinek van nagyobb bugyellárisa ?
De nehogy nagyon eltérjek a
tárgyamtól, mindenekelőtt ki kell mutatnom: mit akar ez a nőegyletünk
s hogy ezt megtehessem, engedjék meg, hogy előbb néhány szót mondjak, ennek
keletkezéséről. S itt szüneteljen kissé a tréfa, mert egész komolyan kell
igazolnom, hogy a mi budai nőegyletünk
tulajdonképpen Pesten született. Vagy
mit mondok, dehogy Pesten! Amerikában, sőt nem is ott, hanem joppe városában,
Péter apostol idejében.
A dolog t. i. úgy volt: A múlt század 60-as éveinek elején Amerikából
hazakerült felejthetetlen nagyunknak Kossuth Lajosnak testvére, Ruttkay úrnő. Egy napon beállít a pesti magyar egyház
nagyhírű papjához, dr. Székács József superintendenshez
azzal a meglepő kérdéssel, hogy tudja-e mi a "Dorkas-egylet?” Boldogult főpapunk
tudós ember lévén, rögtön azt felelte: "dorkas" görög szó s annyit jelent, mint vadkecske
vagy őz; s így a dorkas-egylet sem
!ehetne más, mint ezen igazán kedves és bájos teremtményeknek valami idyllikus erdei tisztáson enyelgő gyülekezete."
Ruttkayné mosolyogva
fogadta a főpap ezen nyelvészeti magyarázatát, de
zsebéből rögtön kihúzván mindig magával hordott újtestamentumát, azt felnyitá és abban egy helyet kikeresve, kéré
Székácsot, olvassa el, mi van ap. csel.
36-42 vkben írva! Székács a megjelölt helyen a
következőt olvasta fel:
. Joppéban
pedig vala egy nőtanítvány, név szerint Tabitha, mely megmagyarázva Dorkásnak: azaz Zergének mondatik:
ez gazdag vala jócselekedetekben és alamizsnákban,
melyeket osztogatott. Lőn pedig azokban a napokban,
hogy megbetegedvén, meghala: és miután megmosták őt, kiteríték a felházban. Mivelhogy pedig Lidda
Joppéhoz közel vala, a
tanítványok meghallván, hogy Péter ott van, küldének
két férfiút őhozzá, kérve, hogy késedelem nélkül menjen át hozzájuk. Felkelvén
azért Péter, elmene azokkal. Mihelyt oda ére felvezeték őt a felházba és
elébe állának néki az özvegyasszonyok … sírva
mutogatva az ... öltözeteket, melyeket Dorkás csinált
... Péter pedig mindenkit kiküldvén ... imádkozék és ... monda: Tabitha kelj fel. Az pedig felnyitá szemeit ... és felüle. ...
És tudtára lőn ez egész Joppénak
és sokan hívének az Úrban...
„No
látja, mondá Ruttkayné,
Amerikában, ahol csak megfordultam, minden ev. vagy más prot.
vall. egyházközségben vannak
ily u. n. Dorkás-nőegyesületek, melyeknek tagjai annak a joppei Tabithának példájára, ínségbe jutott
szegényeknek ruhát készítenek, őket egyéb, az élet fenntartásához szükségesekkel
ellátják".
" Kérdés, – folytatá a tiszteletreméltó matróna – nem !ehetne ilyet Pesten is létesíteni, hol – úgy tudom –
szintén vannak szegények, talán több, mint a gazdag
Amerikának bármely városában?" A szót követé nyomban a tett. Székács nem
volt az az ember, ki egy üdvös eszmét parlagon
heverni hagyott volna, rövid idő alatt együtt volt Pesten az első
„Dorkás-nőegylet". Miután azonban ennek tagjai nem enyelgő, játszi
kecskegidák és őzikék, hanem komoly, tettre kész hölgyek voltak, elhagyták a "dorkás" nevet és lett belőle a most már széles körben
áldásosan működő Tabitha. egyesület.
A példa vonz, t. h. és u.! A jó magot egy barátságos
szellő áthozta a 80-as években a Dunán át hozzánk a budai ev. egyházba, hol
annyi a szegény, de annyi, hogy talán Óbudán sincs több! Itt egyházunk akkori
buzgó segédlelkésze, dr. Szabó Béla karolta
fel a dolgot. Szónokolt, kért, könyörgött, írt, korteskedett addig, addig, míg
néhány buzgó hölggyel 1885-ben itt is megalakult, ugyanazon célra, mint Pesten,
a budai ev. jótékony nőegylet. Szándékosan hangsúlyoztam ezt a három
tulajdonságát, hogy t. i. jótékony és ev. és budai. Mert hiszen, ha nőegyletről van szó, az
természetesen nem lehet egyéb, mint jótékony.
S ha napjainkban olvasunk egyetmást az u. nevezett
jótékony egyesületekről, hol a jótékonyság
abból áll, hogy a kínosan összekéregetett szeretetadományok az elnök,
alelnök, 2-3 helyettes elnök, pénztáros, ellenőr, titkár, 1-ső és 2-ik jegyző,
levéltáros és azok helyettesének díjazására fordíttatik, ennek, mint azt
bizonyosan a vizsgálóbíróságok tárgyalási jegyzőkönyveiből olvasni
méltóztattak, az oka az, hogy ezen egyleteknek vezetése nem nők kezére volt bízva.
Nő érti igazán az evangélium
szavát : „jobb
adni, mint venni”. Igazán női vonás,
hogy tárcáját még csikorgó télben is a keze ügyében tartja a muffban, hogy az
utcai kéregetőnek megadhassa az alamizsnát, a férfit ebben begombolt kettős
kabátja gátolja meg, melyen keresztül a kéregető szava sokkal nehezebben
találja meg az utat a tárcához.
A jótékonyság gyakorlását
azért hagyjuk nyugodtan a kedves női kezekben, ezek erre leghivatottabbak. És
végül nem is hiszem, hogy köztünk, férfiak közt – talán a hivatásszerű szabókat kivéve, sokan akadnának arra
készen, hogy tűvel, ollóval kezükben
a szegényeknek ruhát varrjanak. Ami pedig a jótékonyságot itt igazán annak
teszi, az t. h. és u.!, hogy ezért senki jutalmat,
fizetést nem kér, és – nem kap.
Evangéliumszerűnek jeleztem ezen jótékonyságot továbbá azért is, mert működése kiterjed
mindenkire, aki szegény, legyen az a mi hívünk, vagy katholikus,
vagy zsidó; ellentétben sok más egylettel, hol erősen számon tartják, milyen
káté szerint tiszteli az a szegény ember az Istent.
De egyletünk nevei közt ott
van a budai jelző is. Ez csak annyit jelent, hogy szegényeink közül a legtöbb –
óbudai, sőt akad pesti is. Üres kézzel ezek is csak akkor távoznak, ha már üres
lett a mi kezünk is.
Hogy miért nem Dorkás-egylet, vagy. Tabitha-egylet a mi egyletünk is?
Azért t. h. és u., mert bármily
tiszteletreméltó a Dorkás őzike, vagy a Tabitha
apostolkori alakja előttünk, budaiak előtt vonzóbb, tiszteletreméltóbb haló
porában és áldottabb alak volt az, kit egész budai egyházunk, sőt egész
magyarhoni ev. egyházunk története kegyeletes emlékezetben tart s ezen
emlékezetet külsőleg is megörökíti s kinek emlékezetét azért mi budaiak is
egyletünkben azzal kívántuk megörökíteni, hogy azt az ő nevéről Mária Dorottya egyletnek neveztük el,
fia, Istenben boldogult József főherceg ő fenségének kikért jóváhagyásával,
mely jóváhagyást azzal koronázott meg a fenséges úr, hogy egyletünk
alapító tagjainak sorába lépett be első tag gyanánt.
Lehet, t. h.
és u., hogy lesznek Önök közt, kik azon történeti tény
tudatában, mely szerint a Habsburg- dynastia
uralkodói felséges házának tagjai mind igen buzgó és szigorú katholikusok, szinte kételkednek, vajjon
hogy került protestáns vallású fejedelmi sarjadék közéjük, hogy maradhatott
vallásához hű a haláláig, holott köztudomás szerint – az uralkodóháznak u. n.. házitörvényei szerint – a család minden tagja csak római katholikus vallású lehet.
Erre rátérek később, most
csak azt ismétlem, hogy Mária Dorottya tényleg evang.
vallása dacára, az uralkodó család tagja volt, mint harmadik hitvese József
főhercegnek, Magyarország nádorának.
Nekem, mint budai
lelkésznek, méltóztassanak megengedni t. h. és u.,
hogy azon mérhetlen kegyeletből kifolyólag, mellyel ezen fennkölt lelkű nőnek, egyházunk megalapítójának emléke
iránt viseltetem, hogy bár csak vázlatos vonásokban is, kidomborítsam az ő
reánk protestánsokra nézve korszakalkotó jellemének és működésének áldásos
voltát azzal, hogy egyes kicsiny, de történetileg hű és igaz vonásokat közlök
életéből.
Mária Dorottya, a württembergi királyi családnak bájos sarja, József
főherceggel, ennek buzgó és szigorú katholikus vallásossága
dacára, a legboldogabb házasságban élt. Édesanyja lett Erzsébet főhercegnőnek, Estei Károly Ferdinánd főherceg nejének,
azután József főhercegnek a honvédség
volt főparancsnokának, végre Mária Henriettenek, Lipót belga király hitvesének. Legidősebb
gyermeke, Sándor főherceg korán
elhalt.
Férje; a nádor, művelt és
szeretetreméltó férfiú volt, a magyaroknak nagy jóakarója, kiknél a jóságos palatinus nevet viselte, ellentétben Béccsel, hol udvari
körökben magyarbarát érzelmei miatt „Rákóczinak" nevezték gúnyosan.
Humánus gondolkozásából folyt, hogy nejét, buzgó vallásában, ev. hithűségében
nemcsak soha nem háborgatta, hanem ennek közbenjárása mellett nádori székéből
nem egyszer a prot. egyház
javára tett intézkedéseket.
Mária Dorottya minden ízében
korának legműveltebb hölgyeihez tartozott. A tudományok és szépművészetek,
különösen a zene iránti érzékének bensősége vetekedett azzal a mély, igaz,
hűséges Iutheránus vallásossággal, melyet minden
szavával, minden tettével tanusított. Az új testamentumot ennek eredeti görögnyelvű
szövegében olvasta és megértette. „Krisztus az én mindenem", így vallja
maga, „ő erősít meg engemet, ő általa mindenre képes vagyok".
És ezen
hitéből származnak és az igaz hitnek szent bélyegét viselik magukon az ö
tettei.
Családi körében igazi anya
volt, gyöngéden szerető, gondos, hű anya. Főúri körökben „dadának"
csúfolták, mert – mint naplójában megírta: „ha ki- kocsikázom, nem kis
kutyáimat, hanem gyermekeimet viszem magammal."
Legfájdalmasabban érintette evang. anyai szívét, hogy az akkori törvény szerint katholikus vallásban nevelt gyermekeinek vallásos
érzületére való befolyását mindenképpen megakadályozták a mérvadó körök, mi a
vallástanító préposttal való nem egy heves jelenetre adott alkalmat. Miután az
anya gyermekei kezébe felvilágosító vallásos iratokat -- a házi béke érdekében
– nem adhatott, elmés ötlettel gyermekeinek kis tányérkáira aranybetűs bibliai mondatokat
iratott, melyeket ezek jó kedvvel elolvastak és
megtanultak.
Messze vezetne, ha
részletesen előadnám hosszú sorát azon jótéteményeknek, melyekkel e kiváló nő
emlékét a szegények, az ínségesek megsegítésében halhatatlanná tette úgy
hazánkban, mint Ausztriában is.
Engedjék meg azért t. h. és u., hogy csak arra
szorítkozzam, ami őt nekünk, budai evangélikusoknak felejthetetlenné teszi.
Mint a budavári királyi
palota lakójának Pestre az akkori Széna-téri, most Deák-téri templomba kellett
járnia, hol állandó páholyülése volt. Télben azonban, jégzajlás idejében,
amidőn az egyetlen hajóhidat is szét kellett bontani, a Pestre juthatás
lehetetlenné vált. A királyi palotában berendezett evang.
imatermet látogató, olykor szegényes, nem udvarképes öltözetű, de azért buzgón és
nagyhangon énekelni tudó közönség éneke a palota lakóinak nemtetszésével
találkozván, a főhercegnőt annak komoly megfontolására indította, miképpen
lehetne Budán is evang. templomot építeni, hol mi nem
zavarunk senkit és minket sem zavar semmi. A gondolatot nyomban itt is követé a
tett.
A
főhercegnő ebben is hü tanácsadójához Székács József pesti magyar lelkészhez
fordult, ki a főhercegnőnek a következő tanácsot adta: Fenséged 10.000 forintos
alapítványt tesz, a budai ev. hívek pedig meg sem érdemelnék, hogy az Isten
napja rájuk süssön, ha rövid időn belül össze nem hozzák a második 10.000
forintot, ez elég lesz a pap, a tanító fizetésére, további gyűjtés létrehozza a
templomot, az iskola- és paplak-épületet is. „Ez – így folytatá Istennek ezen áldott . embere
– szükséges, nehogy a budaiak egykor azt mondják: „elment a mi
főhercegasszonyunk, vele elment a hit is". Két napi
gondolkodás után magához hívatta a főhercegnő Székácsot s kezébe adá a 10.000 frtos alapítványi
oklevelet, azzal a feltétellel, hogy az egyház az ő kedvelt egyházi szónokát a somorjai lelkészt, Bauhofer Györgyöt hívja
és választja meg lelkészül
Ez rövid idő múlva meg is
történt. Bauhofer buzgósága mellett megindult a
további gyűjtés. Hitsorsaink Budán, Pesten, kathol.
és izraelita polgár- társainkkal vetekedve Iparkodtak a népszerű főhercegnő
templom-építő tervét adományaikkal megvalósítani s a
hívek hozzáláttak az alkalmas telek vagy ház megvételéhez. Bárhol is szemeltek
ki ily épületet, a szerződés megkötése alkalmával a
tulajdonos azzal állott elő: „sajnálom, már megvette más! " Hogy ki volt
az a "más ?" (méltóztatik talán kitalálni !)
Az e miatt bosszankodó és panaszkodó főhercegnőt végre megszánta a férje a jóságos József nádor, mosolyogva mondván „ha lutheránus templom számára telket vásároltok, ne mondjátok, mire kell, hanem valamely egyszerű tagja az egyháznak vásárolja meg látszólag a maga számára s így nem fog megelőzni az, kinek több pénze van, mint nektek”.
Így történt! 1843-ban
megvásárolta Kimnach Lajos építőmester a saját neve
alatt azt a kis kincstári épületet, melynek helyén most a honvéd-főparancsnoki
palota áll, s mely a maga igénytelenségével 1894-ig szolgált nekünk templom,
iskola, pap- és tanítólakásul.
Ezt az épületvásárlást is
igen érdekes epizód előzte meg.
A főhercegnő, igen kedvelt,
de beteges és nagy családdal megáldott lelkésze, Bauhofer György egészségére tekintettel azt szerette volna,
hogy a templom, a paplakkal együtt az egészségesebb fekvésű Krisztina- városban
építtessék, mi ellen azonban a budai hívek Székáccsal élükön élénken
tiltakoztak azt kívánván, hogy templomuk a várban legyen. Székács előadta a
budaiak kívánalmának indokait is, a következőben:
„A
hegyen kell épülnie e templomnak, mert minden vallástörténelmi adat ezt
ajánlja. Ugyanis: az Úr a tíz- parancsolatot Mózes által a hegyről hirdetteté ki. Noé bárkája hegyen állott meg. A jeruzsálemi
szentély a Mória hegyén épült. Krisztus urunknak
megdicsőíttetése, elfogatása, keresztrefeszíttetése,
mennybemenetele hegyekről történt meg".
„Különös" – mondá a főhercegnő – "ez eszembe nem jutott, pedig
szóról szóra igaz".
„Ettől eltekintve" –.mondá Székács, – más szempontból
is ajánlatos a hegyen építkezés. Ez a "tekintély"
szempontja. A vár "a király lakhelye és minden legfőbb hatóságnak itt
van a székhelye." (Akkor tényleg így volt).
„Úgy van" nyugodott
bele a főhercegnő s nyomban megrajzoltatta egyházunk pecsétnyomóját, melyen a főhercegi
korona alatt nyitott biblián olvasható egyházunk jelmondata (Máté V, 14) „nem rejthető
el a hegyen épített város "
Nem sokáig örvendhetett a
fenséges asszony budai alkotásának, az új templomnak, az 1848/49-i
szabadságharc lezajlása után – időközben szomorú özvegységre is jutván – a
kormánykörök Bécset rendelték állandó lakhelyéül, honnan csak nagyritkán,
mindig azonban örömmel rándulhatott le Budára. Igy
tavasszal, 1855-ben is, beteg leányához. E látogatás: után nemsokára súlyosan
megbetegedvén, 1855 március 30-án az Úrban csendesen
jobblétre szenderült.
Mély és vigasztalan gyász borult
e fennkölt lelkű nőnek halálával egyházunkra, itt Budán és egész hazánkban.
Nagy pártfogónk Mária
Dorottya őfensége elvesztése miatt nem egyszer
hangzott fel egyházunk körében a próféta siralma: „Vége van a mi örömünknek és siralomra fordult a mi örömünk, mert
leesett a mi fejünknek koronája" (jer.
sir.).
Különösen 18 évvel ezelőtt
sirattuk meg) midőn szerény kis templomunkat, a paplak- és iskolával együtt a
honvédelmi miniszterium, melynek a mi telkünkre
szüksége volt, rövid rendelettel kisajátította. Igaz, a kisajátítási összeg (75.000 forint) jóval túlhaladta azon összeget, melybe 1846-ban
ez nekünk került (6000 frt), de mégis elégtelen lett
volna arra, hogy ebből bárhol is a városon belül felépülhetett volna az új templom.
Kérelmeink, felszólalásaink sikertelenek voltak a hadi kormánynál. Ekkor
megtettem, amit Péter apostol a meghalt Tabitha
koporsójánál tett, én is .imádkoztam, amíg halottaiból
feltámadt a mi „hermelines Tabithánk", újból
megsegítvén minket, hűséges népét.
Egy bizonyos irattal
kezemben jelentkeztem a honv. miniszter úrnál és a következő kérelemmel fordultam
hozzá: „Kegyelmes Uram! Ami templomunkat és iskolánkat a honv.
.főparancsnoki palota telke számára méltóztatik kisajátítani. Bátorkodom
tisztelettel megjegyezni, hogy ezen tervbe a
honvédfőparancsnok úr, József főherceg ő fensége alig fog beleegyezni, hiszen a
mi templomunk az ő édesanyjának alapítványa".
A miniszter úr meglepetve azt mondá: „Úgy van ez, valóban ?" „Igen" mondám "bátorkodom
Excellenciádnak ezen iratot tisztelettel bemutatni." A miniszter
átolvasván Mária Dorottya alapító levelét, mert ez volt az irat, megindultan
kezet adott, mondván : "Jól van, nem sajátítom ki önöket, hanem cserébe
magam építek templomot államköltségen".
s így lett!
A felajánlott 75.000 forint helyett a miniszter
épített 151.000 forint költséggel templomot. Íme a mi áldott Tabithánk neve testi halála után is csodát tett az ő népe
javára.
Méltó
kifejezésre is jutott volna a gyász temetése alkalmával, ha mint életében
sokszor, úgy most halálában is meg nem zavarta volna az általános kegyeletet az
a bizonyos – mondjuk – türelmetlenség, mely kinyilatkoztatá:
„eretnek halott a kathol. főhercegi kriptában el nem
temethető!" Hosszú tárgyalások folytak erről Budán, Bécsben és -- – –
Esztergomban, mi miatt öt napig
maradt eltemetlenül a drága halott, míg végre döntött
az, ki elhunyt rokonának életében is nagy tisztelője volt, ő felsége a király,
ki úgy Bécsnek, mint Esztergomnak szeretet nélküli tiltakozását megsemmisítvén,
rokoni szeretetről, úgy mint lovagias
érzületről tanúskodó azon királyi szóval némította el a háborgó gyűlöletet : "Életében köztünk volt, halálában \
köztünk maradjon. Akarom".
Azt hiszem t. h. és u., hogy most, midőn hosszas
előadásom után szíves türelmüket megköszönöm, előadásom elején kifejezett
reményem is meg fog valósulni és megkapom a várt „éljent" és pedig azon
alakban, hogy önök mindnyájan velem együtt szívvel, szájjal azt fogják mondani
:
"Éljen a király
!"